Digitaal dashboard - Power Unit

met dank aan Wildbill, Zeeyalater, XenonZ31, Zbum'sZ31, thumper300zx, HeineZ, RaymondD, youfixcars

Het digitale dashboard was deel van een optie pakket (of standaard op de "25th Anniversary edition"), welke in de USA $1200,- kostte. In dit optie pakket zit ook een verbeterde radio en digitale klimaatregeling. De digitale dashboards hebben een veel voorkomend probleem; ze gaan stuk. Het gaat geheel uit, waardoor niets meer af te lezen is of er vallen bepaalde segmenten uit. Hieronder vind je informatie over het digitale dashboard, de meest voorkomende problemen en hoe deze eventueel op te lossen. Omdat het digitale dashboard niet veel voorkomt in Europa, gaat het meestal om ingevoerde USA auto's. Er is dus niet (eigenlijk geen) informatie te vinden in het Nederlands en dus heb ik niet alle tekst vertaald uit het Engels. Ik ken wel een aantal eigenaren met een digitaal dashboard en er staat een deel beschreven in The Factory Service Manual. Mail gerust als je meer info wil. ik doe mijn best je te helpen.T

Vaak werken digitale dashboarden deels of geheel niet meer. Een veel voorkomend probleem, de elektronica is erg gevoelig.
Het kan liggen aan de stekkers in de "powersupply unit" of wellicht aan componenten daarin waarvan wellicht solderingen hebben losgelaten (transistors).
Begin eerst met het controleren van het digitale dashboard, de zogenaamde "self-check". Stapsgewijs eindig je waarschijnlijk bij het vervangen van de gehele unit...

Testen van het Display:

Om de self-diagnose te starten;
Sleutel in het contactslot steken, dus niet de sleutel (gaan) draaien. Gebruik nu je linkerhand om de 2 knopjes ("trip"en "odo") in te drukken en draai (terwijl je de knopjes indrukt), de contactsleutel om (hier ben je dus je rechterhand voor nodig ;)) naar contact (accessoire stand), NIET STARTEN!!!!!, laat nu de knopjes los. Als het goed is lichten nu 1 voor 1 de verschillende segmenten in je display op. Degene die niet oplichten zijn stuk (duh).
Wil je een betere foto, e-mail mij en ik maak een hoge dpi scan voor je.

 

Digitale Snelheidsmeter geeft de gehele tijd “0” aan:

If the speedometer bar and digital display reads "0" all the time chances are the speed sensor has failed or the speedometer cable has broken.  The sensor is assembled and then "potted".  That is, the ends are sealed with a black epoxy material which, in theory, should make it weather proof.  However, as the epoxy ages, it shrinks, cracks or pulls away from the sensor body.  It's only a matter of time before water or salt enters and does the nasty.  

The easiest thing to test is whether or not the cable is good.  The speed sensor is a round object mounted to the fender well near the battery with the speedometer cable and red, green, black and yellow wires attached to it (See Image to Right). Remove the cable from the speed sensor first by unscrewing the locking ring. Be sure to watch for a black plastic alignment ring as you pull it apart watch.  Don't loose it.  Prop the cable up so you can observe the "Square" end of the cable.  Put the car in 5th gear and roll the car forwards or backwards 3 or 4 feet.  If the cable is good you should see it rotate a half a turn or so. If it turns check the speed sensor next. 

To test the speed sensor you will need small insulated alligator clips, a multi-meter (preferably analog, digital is ok also) and a 5 or 6 volts DC source for bench testing (Click Image at Left).  You can use 12 volts from the car battery with a 750 ohm (680-820 will do) current limit resistor in series if the sensor is still in the car.  Do not use 12 volts directly!  The three wires from the sensor are as follows: BLACK=GROUND, RED=+12VDC, YELLOW=SIGNAL.  Attach the alligator clips to the three contacts in the connector ensuring the are not shorting together.  Connect the voltage source to the 2 outer clips, ground to black wire and +DC to the red wires.  Connect the multi-meter negative to the black wire and positive to the yellow wire.  Set the multi-meter to the 10 or 100K ohm range, which ever gives you the best resolution.  Slowly turn the shaft of the sensor.  If the sensor is good you will see the needle of the sensor swing back and forth.  If you are using a digital, the resistance should swing from about 200 ohms to over a meg or infinity.  If you have made your connections properly and you see no deflection in the meter, the sensor is likely to be bad. 

Digitaal dashboard display (gaat) niet aan:

The most common problem is the dash just going out. The power supply unit is the culprit with bad solder joints on the circuit board. Here is the procedure for fixing this problem:

  1. The power supply for the digital dash is located just above your right knee. Remove the trim panel directly above the drivers' knees. It's the one that the hood release and steering wheel tilt lever pass through. ZIE hieronder het hoofdstuk; Verwijder dashboard unit en "Power Supply"

  2. The box is above the area where your right knee is when you're driving. It is about 5x5x1 inches. Remove it by removing the 1-10mm bolt and 1-10mm nut holding the power supply. There are two brackets welded onto it which are held in place by one screw each. There are also two wire harnesses connected to it.

Het meest voorkomende probleem is het verlies van contact van de componenten. "I have heard of solder joints on the circuit board cracking, indeed, a TSB was issued about this and reccomended replacing the unit, about $400 each! On some, the connectors simply weren't making contact anymore, you can twist each pin a little bit with a small pair of pliers. Cutting the connectors off and soldering the wires to the pins themselves would permanently solve the problem. Another common fix is to wedge something between the connectors and the box. This appears to be the most common place for a bad connection."
 

Je kunt gelijk alle corrosie verwijderen die je tegenkomt.

Verwijder dashboard unit en "Power Supply"

Benodigd gereedschap:
kruis schroevendraaier, dopje 10 met verlengstukken, ratel en evt knikstukje

Wellicht is eerst het stuur demonteren en de stuurschakelaars (zie http://www.nissan300zx.nl/techniek.lichtschakelaar.htm ) makkelijker, maar het schijnt te kunnen zoals hieronder beschreven;

  1. Verwijder stuurkolomkapje boven- en onderkant (stuurschakelaars)
  2. Verwijder de schakelaars naast het dashboard (li. en re.), moer #10 aan achterkant en onderzijde v/d schakelaar, daarna de schakelaar aan de voorkant bovenzijde iets naar je toe kantelen en uitnemen, stekkers verwijderen, (zie foto 1,2,3).
  3. Verwijder de zwarte kap van het digitale dashboard unit (zie foto 4,5,6)
  4. Voorzichtig het dashboard unit naar voren trekken, zover zodat je met je hand er achter kunt komen en 3 stekkers kunt losnemen, (wit, blauw, zwart).
  5. Voorzichtig dashboard uitnemen.
  6. Verwijderen van "power module/unit/supply";
    1. Verwijder aan bestuurderskant de kap onder het dashboard (3x schroef, en eventueel 2x vacuümslang losnemen, die met de witte streep hoord op de aansluiting met de witte stip).
    2. Foto 8 geeft de locatie van de power unit weer, (ongeveer 3cm x 15 cm groot en zilver van kleur).
    3. Verwijder de 2 moeren en de stekkers aan de kant van de middenconsole.
  7. Montage in omgekeerde volgorde.
Foto 1

Om deze schakelaar te demonteren moet je eerst de moer aan de achterzijde losmaken

Foto 2

 moer #10 aan de achterkant onderzijde

cirkel is plaats v/d moer

schroef achter de schakelaars (li. en re.) verwijderen

beide schroeven bovenin verwijderen

locaties van de 4 schroeven

Foto 8

power supply unit, eerst het kapje onder het dashboard bestuurderskant verwijderen (3x schroef)

 

24821-01P01

 24821-01P11

Bovenstaande units 01P01 en 01P11 hebben dezelfde stekkeraansluiting en zijn voor Z31 modellen van '84 t/m '86. (Voor de modellen van '87- '89 geldt een andere stekker aansluiting, hier heb ik geen foto van maar bovenstaande foto's zijn van het oudere model). DAT IS ALTHANS WAT IK MIJ HEB LATEN VERTELLEN!!!! Het onderdeelnummer 24821-01P01 kun je vervangen voor onderdeelnr 24821-01P11.

300ZX electronics repair

I owned a 1998 300ZX in pristine condition that I considered a hobby car. This vehicle had an annoying problem with the digital dash. Every time you hit a bump the display would flicker and sometimes go out.

I bought a factory 300ZX repair manual to follow the diagnostic chart for the symptoms. The digital dash received signals from what they called in the service manual a "power module". I performed an output test with my meter as instructed.

I got a good power reading coming out of the module but every time I would tap the module case, the power would fluctuate. My first instinct was to buy a replacement power module. But the age of the vehicle combined with the rare digital dash option for the model year made this part very expensive.

It was actually over $1000 brand-new from the dealer. I even checked eBay and found a couple but they were still $500 or more. I decided to disassemble the module and find out what was wrong with it.

Repairing car electronics can sometimes be easy. And in this case the module was incredibly simple to fix. The printed circuit board had a break in one of the solder paths. This was caused from vibration. All I needed to do was to touch my soldering iron to the break and allow the solder to flow to complete the repair.

When I reinstalled the power module I threw a couple of rubber grommets in between the brackets to absorb the shock from the road and hopefully prevent any further damage to this expensive piece of car electronics.

http://www.youfixcars.com/repairing-car-electronics.html

E-mail Wildbill at wildbills300zx@charter.net

Of neem een kijkje op zijn website, schrik niet v/d reparatie kosten.

Wellicht is een andere unit via E-bay goedkoper...

Als alles faalt kun je altijd nog je dashboard ombouwen naar een betrouwbare analoge, zie http://www.nissan300zx.nl/techniek.van.analoog.naar.digitaal.dashboard.htm

 

TERUG NAAR TECHNIEK