Lichtschakelaar repareren en of vervangen 300ZX ’84-‘89

 

Tijdsduur: Ongeveer 2 uur.

Benodigdheden: Kruisschroevendraaier, ratelset met dop 19 of 22.

Het niet goed werken van de lichtschakelaar herken je gauw aan het branden van 1 dimlicht i.p.v. twee. (Terwijl je ze net voor nieuwe verwisseld hebt). Soms gaan de koplampen ook raar op en neer.

 

  op stuurslot net iets uit het midden

 

LET OP: Voordat je begint zorg je eerst dat je autowielen zo recht mogelijk onder je ZX staan! Dan de contactsleutel eruit en je stuur vastzetten in stuurslot. Zo kun je straks bij het los nemen van je stuur deze weer op de juiste plek terug zetten. Markeer het desnoods.

 

1)     Schroeven uit stuurkolomkapje verwijderen (5x).

 

 

2)     Claxonkapje in het stuur losklikken, naar je toe trekken, centrale moer losdraaien (19 of 22), stuur af nemen van stuurkolom. Soms gaat dit lastig, dreun dan een beetje met je onderkant van je vuisten op de boven en onderkant van het stuur. Door deze trillingen gaat het stuur vaak wel los. (Je kunt ook het stuur stevig in je handen nemen, boven en onder, en dan flink heen en weer wrikken). Pas op dat het stuur niet ineens losschiet en je jezelf een bloedneus bezorgd J. Het is dus van belang dat je de moer van het stuur niet vaster draait dan handvast, het trilt echt niet los en zo voorkom je dat je het met geweld los moet maken van de stuurkolom.

 

3)     Afdekkap verwijderen ter hoogte van je knieën, 3x schroef, naar beneden toe wegschuiven.

 

4)     Stuurbediening hendels verwijderen. 1x Schroefje bovenaan, net niet eruit draaien. En alles naar je toe wegnemen.

 

 

5)     Stekkers los nemen aan de stuurschakelaar unit (3 of 4) en aan de andere uiteinden (2 of 3). Afhankelijk van het feit of je cruise control hebt of niet.

 

 

6)     Afdekplasticje achterkant lichtschakelaar verwijderen, nu kun je de contactpunten goed bekijken. Te dunne contacten zijn versleten. Vaak zijn ze te vet en kun je ze met remmenreiniger o.i.d. wel schoon krijgen. Door de hendel te bedienen kun je gelijk goed zien of de “flippertjes” ook daadwerkelijk goed de contactpuntjes raken. Desnoods een beetje bijbuigen voor het gewenste effect. Mochten de punten echt versleten zijn of krijg je het niet meer werkend dan moet je de schakelaar vervangen. Er wordt ook nog weleens een bypass gemaakt middels een relais die dan de andere (niet goed werkende) koplamp aanstuurt, dit is niet de correcte oplossing, maar kan wel handig zijn als je geen andere lichtschakelaar hebt en wel je auto door de APK moet krijgen. Zie het dus als een noodoplossing.

 

 

7)     In de schakelaar unit zitten hele kleine schroefjes, 2x links net naast het gat van de stuurkolom, deze verwijderen. Dan kun je de lichtschakelaar eruit schuiven. Vervangen voor een andere en deze in omgekeerde volgorde weer monteren.

 

 

8)     Alles weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen en daarbij altijd je logische en gezonde verstand gebruiken. Zoals bijvb. het nokje in stuurbediening unit, deze valt precies in het ovale gat in de stuurkolom.

 

 

Suc6! En vergeet niet je schakelaars etc eens lekker schoon te maken met cockpitspray. (Niet over de contacten spuiten!!!).