Voorste schokdemper inserts vervangen

Lees eerst het verhaal "verstelbare schokdempers voor" KLIK HIER

Klus: Vervangen van elektronische schokdemper veerpoten naar gewone veerpoten met nieuwe inserts.

Duur: ongeveer 3 uur

Benodigdheden: Gereedschap, lange ijzeren buis, nieuwe splitpennen, trekbandjes, veerspanners, grote Bahco, schuifmaat.

Nieuwe inserts KYB Excel-G Kayaba Industry shock absorber 365098 (2x)

LET OP: Als men verstelbare schokdempers heeft moet men andere veerpoten hebben om de inserts te kunnen plaatsen. Er zit verschil in dikte van de veerpoten (MAAR ENKELE MILLIMETERS) tussen verstelbare en niet verstelbare. Pas hier dus mee op met het aanschaffen van de juiste inserts!!!

Zet de auto in versnelling en/of op de handrem. Bok de auto aan de voorkant op. Verwijder de voorwielen.

Verwijder de veerklem van de remslang aan de veerpoot, verwijder de bouten van de remklauw (2x) en bind de klauw op zodat de remslang niet onder spanning staat.

 

Verwijder het dopje van de naaf, verwijder de splitpen, verwijder de centrale moer, verwijder de remschijf en leg deze netjes weg zodat de lagers niet nat of vervuild raken, verwijder de stofplaat (3x schroef).

Verwijder de 2 bouten van de fusee. Steek een ijzeren buis tussen fusee en een draagbalk oid en wip de veerpoot er tussenuit.

 

Verwijder het kapje boven de veerpoot onder de motorkap (3x moer en 1x stekker) en neem de veerpoot weg.

Leg de veerpoot op de werkbank. LET OP er zitten inkepingen in de veerpootschotels, deze behoren in lijn met elkaar te staan.

Monteer de veerspanners om de druk van de veerschotel te halen. Verwijder de centrale moer en zet af met een breekijzer o.i.d. Als de moer los is geef je desnoods met een hamer nog een tik (of 2) op de veerschotel en het geheel springt uit elkaar. Zorg dat de rubbers en veerschotel lagers etc. op volgorde blijven voor het terug plaatsen. Ik heb een grote Bahco gebruikt om de veerpootmoer open te draaien om de insert te kunnen verwijderen. Gelijk de draad in de te monteren veerpoot schoongemaakt en ingevet met kopervet. Uiteraard de veerpoot ook van zand ontdaan. Als je elektronische veerpoten vervangt voor normale dan wissel je die nu dus om en pak je de nieuwe inserts.

Deze/Onze nieuwe inserts hebben aan de onderkant een opstaande rand. Deze rand is net iets te veel, dus deze ga je halveren met de slijptol. Snijd 'm niet direct onder de demper af anders heb je kans dat je je nieuwe demper verprutst.

Alles dus weer in omgekeerde volgorde monteren en denk aan de markeringen op de veerpoot. Het druklager met ophangrubber waar de moer van de schokdemper op komt heeft een vlakke kant dus deze is makkelijk te bevestigen. Wellicht een paar handen extra om het geheel naar beneden te duwen om de moer te kunnen bevestigen.

Veerpoot met nieuwe insert in omgekeerde volgorde monteren en vergeet niet om de wielmoeren met 120Nm aan te draaien.