SCHOKDEMPERS IN DE VOORSTE VEERPOTEN   

 

Erica en Henk febr. 2008

 

Er blijken 2 types te zijn:

- de elektronisch instelbare hydraulische demper en

- de standaard hydraulische demper

 

Vanaf nu elektr.demper en standaard demper genaamd.

 

de elektrische demper veerpoot

 

De elektr.demper word eventueel alleen los genomen uit de veerpoot wanneer er olie bijgevuld dient te worden. Dit bijvullen staat aardig omschreven in de service-manual, alleen je krijgt ze niet 1-2-3 ontlucht.

Wanneer ga je olie bijvullen? Als dempers lekken, waardoor gaan ze dan lekken? Vaak door een beschadigde keerring en die raakt beschadigd door oneffenheden op de zuigerstang. Meestal is dit roest.

Verstelbare hydraulische schokdemper met oorzaak van lekkage: roest

 

Als je zuigerstang dus roestig is zul dus eerst de zuigerstang weer vlak moeten maken om opnieuw beschadigde keerringen te voorkomen. Als het chroom nog niet te erg is aangetast dan kun je deze na wat schoonmaakwerk weer hergebruiken en hoef je alleen maar te zorgen voor nieuwe keerringen en wat verse olie...(keerringen zijn ook niet 1-2-3- te vinden, de olie kun je bij een motorzaak (voorvorkolie) nog wel eens vinden). Als de zuigerstang te veel ingevreten is zou je toch opnieuw moeten gaan verchromen...maar dan kom je in het volgende Japanse grapje terecht:

 

De elektr.demper is in zijn geheel te demonteren uit de veerpoot. Verdere demontage van deze elektronische demper kan, maar is niet aan te raden.

 

elektrische cartridge demper

 

Bij demontage van de zuigerstang uit de cilinder (die weer in de veerpoot zit) resulteert in een gebroken bedrading van het motortje naar de stekkeraansluiting (bovenin de zuigerstang). Deze is niet los te koppelen. Je kunt dus niet de zuigerstang ontdoen van alle delen zodat deze niet opnieuw te verchromen valt.

 

Motortje en zuigerstang

 

Japans grapje twee: de elektr.schokdemper zuigerstang is groter in diameter dan de standaard schokdemper zuigerstang. Daardoor kun je geen standaard demper in een veerpoot zetten waar een elektr. demper in heeft gezeten (of andersom). Als je een elektr.demper systeem hebt wat niet meer werkt, kun je daar geen standaard cartridges in doen (deze worden dan niet op hun plaats gehouden door de hoofdmoer met keerring (welke niet past) die het gehele zaakje vast zet in de veerpoot ter hoogte van de veerschotel). Er zijn dus verschillende veerpoot maten in doorsnee!!! Let daar dus op bij het vervangen van de dempercartridges want de meeste ZX’n zullen al geen elektr.demper systeem meer hebben. Meten is weten!!

 

Hoofdmoer met keerring              verstelbare Koni cartridge              

 

Ik wilde een nieuw elektr.demperset rondom á ongeveer €1400,-

Volgens de dealer geeft het systeem backorder aan, dat houdt in dat als je wat besteld je verplicht af moet nemen (wat er binnenkomt, als het komt en wanneer weet ook niemand) en als dat 1x links voor is en 1x rechts achter dan ben je v*rn*#@t want de rest is dan niet meer leverbaar en dan heb ik nog geen compleet set (je hoeft dan niet te betalen wat dan uiteindelijk niet is binnen gekomen, dat scheelt dan). So that was NOT an option. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het originele systeem ook niet in Amerika is te krijgen en zelfs niet in Japan. Dus heb ik er maar helemaal vanaf gezien.

 

Volgende optie: het originele systeem dus gaan vervangen voor “hand verstelbare” dempers. Dat betekend dat ik voor de achterdempers eerst even mijn speakerset achter uit moet bouwen voordat ik dan bij de demperverstelling kan komen...misschien anderen, maar ik niet. Dus dat wordt achter geen verstelbare dempers, voor kan je er wel makkelijk bij dus dan alleen maar verstelbare voor. Wat heb je daar dan aan? Juist niks, dus dat hele verstelbare gedoe, leuk voor de racers met niergordels onder ons, ik vind het overbodig/onnodig voor gewoon weggebruik. Ik houd toch wat meer van comfort, wat prettiger over de te veel aanwezige drempels flaneren is.

 

Dus kwam ik uit op Koni, maar die levert geen dempercartridges meer voor "onze" 300ZX (te weinig afname…goh), dus wellicht Monroe of Tokico? Maar zover ben ik nog niet. Met wat surfen en bellen kom je tegenwoordig een heel eind. En tegen de tijd dat ik mijn 300ZX cartridges moet vervangen heeft Tokico misschien wel iets standaards voor in de elektr. veerpoot met een opvul- en borgset, wie weet! Dan hoef ik mijn elektr. veerpoten niet te vervangen voor standaard veerpoten met standaard dempers, die hoogst waarschijnlijk nog wel te leveren zijn door Nissan...

 

Zo dat was het qua schokbreker veerpoten. En nee, ik heb geen verstelbare schokdempers meer.

TERUG NAAR TECHNIEK