MotorblokdetailZ

Hier wat onderdelen onder de motorkap uitgelicht. Nu heb je een idee waar alles een beetje zit. Nu nog uitzoeken waar het allemaal voor dient. Pffffffffff.

onderstaande foto: 300ZX van 1988: Turbo met Airco (geen originele Nissan airco)

onderstaande foto: 300ZX van 1987: Turbo met EGR, AIV en katalysator

1 dop bijvulbuis koelvloeistof 2 motor beugel
3 alleen bij Turbo: overdruk ventiel 4 verdelerkap
5 distributiekap 6 bobine
7 afstellen stationair toerental (alleen bij Turbo: AAC Valve) 8 gasklep met daarnaast gasklepschakelaar
9 rembekrachtiger en hoofdremcilinder 10 koppelingscilinder (alleen bij Turbo: koppelingbekrachtiger)
11 ruitenwissermotor voorruit 12 gaskabel en cruisecontrol kabel
13 EGR (exhaust gas recirculation system) alleen bij USA/Sweden/Australia/Saoudie Arabie 14 vacuumklep kachel
15 brandstoffilter 16 ASCD (automatic speed control device, oftewel cruise control)
17 brandstofdrukregelaar met brandstof temperatuursensor 18 thermostaat
19 PCV (positive carterventilation valve) 20 luchtregelklep
21 olie bijvuldop 22 cilinderkop temperatuursensor

onderstaande foto: 300ZX van 1987: Turbo met EGR, AIV en katalysator

Alle strepen richting motorblok wijzen vacuümslangen/luchtslangen/buizen aan die regelmatig gecontroleerd dienen te worden op lekkage (valse lucht), beschadigingen, slijtage, uitdroging, etc.

onderstaande foto: 300ZX van 1989: Non-turbo, Automaat

1 oliepeilstok motorolie 2 luchtmassameter
3 ruitenwisser vloeistofreservoir 4 afstelling ontsteking
5 Pressure regulator valve (drukregelklep) 6 gasregelklep schakelaar
7 gasregelklep 8 gaskabel
9 cruise control kabel 10 stationair toerental afstelling

 gele lijnen richting motorblok zijn luchtslangen/vacuümslangen

onderstaande foto: 300ZX van 1989: Non-turbo, Automaat

1 accu 2 fusible links
3 ASCD (cruise control)  4 stuurbekrachtingvloeistofreservoir
5 relais 6 vacuümpotje
7 vacuümslang met PCV 8 koelvloeistofslang
9 luchtfilterhuis 10 benzineslangen
11 luchtregelklep 12 peilstok automaatbak olie

 gele lijnen richting motorblok zijn luchtslangen/vacuümslangen

luchtregelklep

v.b.n.b en v.l.n.r.: power transistor, boostsensor turbo (zit normaal onder de bobine zonder AIV, koplampmotor, 2 drukregelkleppen, AIV, bobine

Dynamo aan linkerzijde (dus bestuurderskant) van het motorblok, bij NON-Turbo. Bij Turbo zit deze rechts onder de stuurbekrachtigingspomp. 1e en 2e type dynamo zijn niet uitwisselbaar, de poelie's zijn anders (1e type V snaar en 2e type multiriem) en deze kunnen ook niet omgewisseld worden. Een originele dynamo kost gauw €450,- laten reviseren kost ongeveer €200,- Tweedehands kan natuurlijk ook.

TERUG NAAR TECHNIEK