LUCHTREGELKLEP

Deze zorgt ervoor dat bij een koude start er direct lucht in het inlaatspruitstuk komt. Zo krijgt de motor meer (koude) lucht om verhoogd stationair te kunnen draaien. Bij een warme motor voorkomt de luchtregelklep dat (door inderdaad) de klep te sluiten. Als het bi-metaal in de luchtregelklep weer voldoende afgekoeld is gaat de klep weer open.

Soms blijft deze klep hangen, sluit niet meer, blijft half open staan, etc. Om dit te controleren, moet je de luchtregelklep demonteren. Alleen dan kun je goed controleren of de klep makkelijk open en dicht gaat. Wat wij meestal doen is de klep demonteren wanneer de motor warm is. Eenmaal gedemonteerd, zie onderstaande foto, gaan we hem controleren daarvoor gaan we afzakken naar fig.3 en 4...

De luchtregelklep bevind zich aan de rechter kant van het inlaatspruitstuk.

Deze luchtregelklep is geel geschilderd dus trek je daar niks van aan, of doe het ook!

fig.1 fig.2

Fig.1; de luchtregelklep gedemonteerd.

Fig.2; de bewuste o-ring, vergeet deze niet terug te plaatsen!

fig.3 fig.4

Fig.3; hier zie je in de pijp de klep zitten.

Fig.4; hier zie je middels de pijlen hoe de luchtstroom gaat, bij open klep.

Dus je hebt de klep bij warme motor gedemonteerd, nu ga je blazen op het pijpje zie fig.4, als de klep daadwerkelijk gesloten is komt er geen lucht uit bij de o-ring! Nu laat je de klep een tijd liggen zodat het bi-metaal kan afkoelen (je mag m ook afblazen met de luchtspuit...). Als ie afgekoeld is blaas je opnieuw op het pijpje nu moet uit het gat bij de o-ring lucht komen, dus staat de klep weer open. Als je in de pijp kijkt kun je zien of ie helemaal open staat of maar deels.

Je weet dat het nu werkt, maar je weet niet of de klep makkelijk bediend word. (Na 20 jaar kan het wat minder worden). Dit kun je controleren door een schroevendraaier (een platte) in het pijpje te steken en de schroevendraaier heen en weer te bewegen (van links naar rechts, of andersom), dit is een beetje lastig maar alleen zo kun je goed voelen of dit soepel gaat of juist niet.

Nu weet je of het functioneert. Als ie niet functioneert moet je dus op zoek naar een andere, wat je nog kunt proberen is het te reinigen met remmenreiniger, dit ontvet goed, want vaak zie je de koolaanslag wel zitten! Of het werkt weet ik niet, wij moeten dat (ook) nog uitproberen. Denk je wel aan je eigen veiligheid door er niet bij te gaan staan roken etc.!

De schroevendraaier niet erin steken en op en neer bewegen! Het klepje draait namelijk langs het gat van het pijpje en beweegt niet op en neer!

KLIK HIER VOOR NOG MEER MEETGEGEVENS IN PDF!!!