Relais inbouwen ter voorkoming van het niet goed functioneren van de lichten door een niet meer goedwerkende lichtschakelaar.

 

Het relais kun je netjes wegwerken in je relaisbakje onder de motorkap op het rechter schutbord, daar is vaak nog een plek vrij voor een relais

Benodigdheden:

Nissan relais, 1,5mm2 draad, zekeringhouder, 15Amp zekering, steekstekkers van Conrad

platte stekker hulzen 6,3 mm Bestnr.: 845299-89 bij Conrad

 

Meet welke draad aan je koplamp links en rechts het dimlicht is. Knip deze draden door. De doorgeknipte draad van de linkerkoplamp (bestuurderskant) de draad vanaf de lamp, koppelen aan de doorgeknipte draad vanaf de lamp van de rechter koplamp. Deze 2 draden koppel je aan het relais nr. 87(bij Bosch) of nr 5 bij Nissan Relais. de draad die je overhoudt aan de linker koplamp isoleer je af. De rechter afgeknipte draad (gaat naar lichtschakelaar) deze koppel je nu aan nr1 van Nissan relais (85 bij bosch). Nr2 (85 bij bosch) moet aan massa, onder bout en rubber van stuurbekrachtingsreservoir bijv. Nr 3 (30 bij Bosch) gaat naar de zwevende zekering en vervolgens accu +.

bij een non-turbo is onder de VAC PUMP geen relais geplaatst, hier kun je een lichtrelais van Nissan inbouwen. (of gebruik de air con of A/T als deze nog leeg zijn).

Achterzijde relaisbox, witte plastic spie eruit schuiven, nu kun je stekkers aan de draden maken en vervolgens in de houders steken voor het relais.

Linker koplamp en ruitenspr.reservoir weggehaald om draden achter te geleiden

rechter koplamp en accu

relais hier linksbovenin ingebouwd in relaisbox met zwarte draden (staat netter, valt niet zo op)