Fusee kogel vervangen

We gaan er vanuit dat de fuseekogels voor alle typen Z31 hetzelfde zijn...Deze fuseekogel wordt bij de dealer compleet met draagarm geleverd, kosten zo'n €270,- ex BTW p/st. Volgens ingelichte bronnen zijn deze niet meer te verkrijgen bij de dealer. In de USA zijn de fuseekogels los te verkrijgen tussen de 30 en 40 USdollar per stuk, excl verzendkosten en dergelijke. Inmiddels heb ik een adresje in Europa gevonden. Mailen: eer300zx@telfort.nl

Inmiddels heeft Jeroen R. zijn fuseekogel vervangen en hij is zo aardig geweest om hier een de-/montage verhaal met foto's over te maken, dankzij hem weet je nu hoe je het snel aan kunt pakken, nogmaals bedankt Jeroen R.!!!

1. krik de auto omhoog, en zet deze op een assteun. DOE DIT VEILIG!!!

2. verwijder het wiel.

3. verwijder de plastic bodemplaat.

4. maak de stabilisatorstang ("stabilizer bar") los van de draagarm ("transverse link"), deze zit met een bout vanaf de onderkant van de draagarm vast. Onthoud de volgorde waarmee je het rubber en de zitting loshaalt! (zie plaatje hieronder).

5. maak de reactiestang ("tension rod")los (houdt het wiel op zijn plaats), deze zit met 2 bouten vanaf de onderkant van de draagarm vast.

6. verwijder de stuurkogel, dit doe je door de splitpin te verwijderen en de bout los te maken. Deze kan muur vast zitten, hier kan je een speciaal stuk gereedschap voor krijgen (stuurkogeltrekker), maar als je hem voorzichtig warm stookt, (DENK AAN JE STUURKOGELRUBBER!!!) kan je hem los krijgen door met een hamer tegen de zijkant van de knuckle arm te slaan. NIET OP DE SCHROEFDRAAD SLAAN!!!

7. maak de knuckle arm los, deze zit met 2 bouten aan de onderkant van de veerpoot vast, om goed kracht te kunnen zetten op de bouten kun je de stuurarm weer licht vast draaien en het stuur op het stuurslot zetten.

8. maak de bout los waarmee de draagarm aan het subframe zit, en verwijder de draagarm.

9. maak de bout van de fusee los en verwijder de knuckle arm.

10. verhit de draagarm rond de fusee, en verwijder de fusee, (soms valt ie van ellende met een ferme tik van de hamer er zo uit), dit kan met een hamer maar ook met een bankschroef. Maak het gat schoon en breng de nieuwe fusee aan, als de draagarm nog warm is zal dit vrij makkelijk gaan. Bevestig alles weer in omgekeerde volgorde. JE KUNT I.P.V. HET BOUTJE, WELKE ONDERIN DE FUSEE ZIT, EEN SMEERNIPPEL DRAAIEN, NEEM ER EEN MET EEN 45 OF 90 GRADENHOEK, DAN KUN JE DE FUSEEKOGEL SMEREN TERWIJL HET WIEL EROP ZIT.

oude fusee

nieuwe fusee in de draagarm

draagarm met nieuwe fusee, nieuwe splitpen en de knuckle arm