Binnenkant deurhendel/opener repareren:

Na 25 jaar heb je kans dat de weekmakers in het plastic het begeven, met andere woorden, je deurhendel werkt niet meer en je kunt niet uit je auto zoals het zou moeten. Je kunt altijd nog het raam omlaag doen en de deur van buiten openen, omslachtig als je geen chauffeur/portier hebt..Goed dat wordt dus je deurpaneel demonteren, maar eerst moet je een ander stukje plastic hebben of een andere deuropener. LET OP non-turbo uitvoeringen hebben een chromen hendel en turbo uitvoeringen hebben een zwarte hendel. (alleen bij vervanging van de gehele deuropener unit).

De hendel beweegt een plastic palletje met een veer welke weer de stang naar je deurslot beweegt en zo dus je deur ontgrendelt.

De foto hiernaast laat de verschillende componenten zien.

 

 

 

 

 

 

Voor je zover bent moet je dus eerst het deurpaneel verwijderen:

  1. Doe het raam omlaag tot geheel in de deur.

  2. Verwijder de 4 of 5 plastic doppen in de armsteun, voorzichtig (met een platte schroevendraaier, niet te smal). En verwijder daarachter de schroeven. (meestal dikke kruisschroeven). Neem de stekker los van de elektrische raambediening en neem de armsteun weg.

  3. Verwijder het kapje om de deurhendel door de schroef eruit te draaien, (hendel open bewegen), bewaar deze goed, hij is anders van vorm dan gewone schroeven!

  4. Verwijder de 2 schroeven in het rode lampje, neem de unit uit en maak de stekker los.

  5. Het deurpaneel zit 3/4 geklikt, wip voorzichtig de klemmen uit de deur, ze breken snel(!).

  6. Als het paneel 3/4 los is moet je het nu uiterst voorzichtig bovenaan de rand van het paneel  loswippen/omhoog trekken, voorzichtig!!!(beschadig niet de chromenlijsten aan de buitenzijde en breek niet het raam), wanneer je voelt dat het los komt maak dan een hoek van ongeveer 20 graden en trek het paneel onder die hoek weg. Als het paneel bovenin niet los wil komen leg dan een stevig stuk rubber op de chroomlijst aan de buitenzijde van de deur (ga ook aan die zijde staan), pak een brede platte schroevendraaier of een stompe beitel. leg deze op het rubber en steek de punt/kop net onder de rand/raamsnor van het deurpaneel. Werk van slotzijde naar scharnierzijde. Wees voorzichtig, breek niet de ruit en maak geen andere (lak)schades.
  7. Verwijder de moer in de deurhendel, schuif de gehele hendel unit naar achteren zodat het palletje aan de unit door het blikwerk van de deur kan komen. Ontkoppel de ijzeren staven. Let op dat ze aan het andere uiteinde er niet afvallen.
  8. Zie de foto's voor verdere uitleg;

Foto 1: Hier zie je het gebroken stukje plastic bij mijn vinger.

Foto 2: Achterzijde van de deuropener

Foto 3: Wip de witte plasticjes er voorzichtig uit met een kleine platte schroevendraaier, pas op dat je het veertje niet kwijt raakt!

Foto 4: Zo behoord de veer aan het plastic schuifmechanisme te zitten en in 1 geheel uiteraard

Foto 5: heel en gebroken

Foto 6: vervang het gebroken schuifje, zet alles weer op zijn plaats en plaats de ijzeren stangen weer in de schuifjes

Foto 7/8: schuif de deuropener weer door de opening in de deur

Foto 9: zet de opener vast met de schroef en controleer of de hendel werkt, controleer ook die van het slot (lock)

Foto10: Alles gereed, dan kan het deurpaneel er weer op met toebehoren.