Algemene technische info 1e en 2e type:

controleren

- motoroliepeilen bij koude motor, moet tussen L(ow) en H(igh) staan.
- transmissie M/T (manual transmission: handgeschakeld), niveau peilen bij koude motor/bak. Niveau moet gelijk zijn aan onderzijde vulplug.
- transmissie A/T (AUTOMAAT), niveau peilen bij warme bak en draaiende motor !!! Wanneer vloeistof erg donker is (normaal licht rood van kleur) of verbrand ruikt ben je mogelijk toe aan een revisie.
- alle vacuümslangen op scheurtjes, ouderdom (keihard), beschadigingen, slangklemmen.
- alle waterslangen op scheurtjes, ouderdom (keihard), beschadigingen, slangklemmen.
- alle brandstofslangen op scheurtjes, ouderdom (keihard), beschadigingen, slangklemmen, injectoren en vulpijp.
- bandenspanning en toestand van banden.
- stuurbekrachtigingvloeistof met koude motor, stuur recht uit.

bij alle peilingen: auto moet op gelijkmatige ondergrond staan

intervallen: - distributieriem: elke 100.000km
- motorolie: elke 10.000km of om de 6maand (wat het eerste komt)
- motorolie bij TURBO: elke 5.000km of 6maand
- motoroliefilter: elke 10.000km, bij korte eindjes rijden, stadrijden, en rijden in veel stoffige/zanderige omgeving dan elke 5000km olie en filter vervangen!
- antivries koeling: elke 40.000km of 24 maanden
- koelvloeistof: elke 10.000km
- brandstoffilter: elke 40.000km
- luchtfilter: elke 40.000km, in stoffige omgeving elke 20.000km
- remvloeistof: elke 40.000km

- bougies: elke 20.000km

bougie type / motor VG30E VG30ET (Turbo)
standaard BCPR6ES-11 BCPR6E-11
heet BCPR5ES-11 BCPR5E-11
koud BCPR7ES-11 BCPR7E-11
inhoudsmaten: - tank: 72,77 liter
- koelvloeistof: tussen 11 en 11,8 liter
- motorolie: tussen 3,6 en 4,0 liter
- transmissie M/T: +/- 1,9 tot +/-2,4 liter
- transmissie A/T (AUTOMAAT): 7,0 liter ATF.
- differentieel: 1,8 - 2,0 liter
- stuurbekrachtiging: 0,9 liter ATF
- airco: 1,0 kg
aanbevolen benzine boven octaan 97 (RON), (95 kan prima als je de ZX niet belast)
aanbevolen motorolie: meestal 15W40
non-turbo: API SF
Turbo: API SF/CC OF SF/CD
aanbevolen versnellingsbakolie: non-turbo: 75W-90 API GL-4
Turbo:
SAE 80W-90 API GL-4
aanbevolen automaatbakolie en stuurbekrachtigingolie: type dexron of ATF
aanbevolen differentieelolie: API GL-5
met L(imited)S(lip)D(ifferential): API GL-5 en SAE 80W90
aanbevolen rem- en koppelingvloeistof: DOT 3
velgmaten: Non-Turbo: 6 1/2 JJ 15 inch
Turbo: 7 JJ 16 inch
bandenmaten: Non-Turbo: rondom 215/60 VR15
Turbo: voor: 205/55 VR16 en achter: 225/50 VR16, LET OP: '87-'89 Turbo model heeft rondom 225/50 VR16
84-85 non-turbo, gepoedercoat, origineel zijn ze gepolijst...

(Europees is 5 gaats!)

z31.com_misc_images_84-85nt.jpg
84 Anniversary
87-89 non-turbo

zilvergrijs 

87-89 Turbo

donkergrijs

88 Shiro Special

wit

z31.com_misc_images_88se.jpg
compressie Non-turbo: 173Psi, minimum is: 128Psi
Turbo is: 165Psi, ('88 en later: 169Psi), minimum is 121Psi. ('88 en later:125Psi)

Van Bar naar Psi is x14,2 (bijv.b:12Bar is 173Psi).

ontsteking
wieluitlijning '84-'87:

 

camber: -35' - 55'
caster: 5°50' - 7°30'
kingpin inclination: 12°15' - 13°45'
toe-in: 1 - 3mm en 6' - 16' graden

aantal waardes zijn niet verstelbaar en ingesteld door de fabriek. Zie techniek voor meer info.

wieluitlijning '87-'89:

camber: -35' to 55'
caster: 5°50' - 7°20'
kingpin inclination: 12°55' - 14°25'
toe-in: 1 - 3mm en 6' - 17' graden

aantal waardes zijn niet verstelbaar en ingesteld door de fabriek. Zie techniek voor meer info.