Datsun Bluebird (910)

We wilden al een tijdje een ruimere auto. We waren erg gecharmeerd van een Laurel maar deze zijn bijna niet in goede staat, de juiste kleur of betaalbare categorie te vinden.

Toen we in Noorwegen een Bluebird zagen staan werden we gelijk verliefd, dat is wat we moeten hebben. Maar helaas waren we niet de eersten en ging de koop aan onze neus voorbij.

Na wat zoekwerk op het internet was in Nederland niets te vinden. Ik werd getipt om in DL te kijken op mobile.de Dit leverde niet heel veel resultaten op omdat we een oldtimer wilden, maar er stond er een tussen!!! Met weinig kilometers...Na wat e-mails verstuurd te hebben heb ik eigenlijk gelijk maar gebeld. Mijn Duits is niet mijn sterkste kant dus alles maar in het Engels. Ook geen probleem. Na wat heen en weer gebel, vragen over geldige kentekenplaten etc. moesten we 4 dagen later maar met spoed 300 km naar Duitsland.

Bij www.vdcnederland.nl kun je een 5 daags kenteken aanvragen met WA verzekering welke geldig is voor heel Europa, wel zo makkelijk! Onze Baiersche Motor Warke werd op standje 140 gezet en we waren er na recht toe recht Autobahn in een mum van tijd. Het bleek bij een typisch Turks handelaartje te zijn met de auto's bijna tegen elkaar aan geparkeerd. "onze" bluebird stond al aan de acculader. Van dichtbij heeft ie toch wel wat kleine roestplekjes en ziet de dorpel er aan 1 zijde niet fraai uit maar niet rot. Het interieur is top, alleen een kleedje verbergt de aangetaste achterbankleuning, bovenop heeft de zon wat scheuren en vaalheid veroorzaakt. De boekjes zitten erbij en de documentatie dat ie van Himmel van 1928 is geweest zegt genoeg over de staat van de auto. Hij ruikt alleen niet nieuw meer.

Ik bel mijn vriend Jon in Noorwegen om te vragen of ik nog ergens specifiek op moet letten. hij zegt op roest met name op spatbordranden, dorpels, afwateringsbak/rooster en de carrosserie boven de schokdempers. Over de techniek hoef ik mij geen zorgen te maken deze achterwielaandrijvers zijn onverwoestbaar. We checken alles en zijn erg tevreden. Als een echte turk loop ik om de auto heen trek de deuren open, voel eraan kijk in de kofferbak, ga in de auto zitten, probeer alle schakelaars, kijk heel scherp naar het motorblok, peil olie, ruik eraan, en wijs meneer op de ontbrekende deurstrip. We rijden een rondje en het rijdt super, remt goed, dit kan wel wennen. Meer kon ik niet vinden (ja later de ontbrekende center kapjes welke ik niet zag omdat er wieldoppen overheen zaten). Na een gevraagde bak koffie, wat zeuren over de prijs en de deal werd gesloten. Huiswaarts na aftanken en met 140 was dat ook zo weer gebeurd. Direct door naar de RDW voor de registratie en bij de Douane de papieren afgegeven. Inmiddels is het kentekenbewijs binnen, na 4 werkdagen, chappeau! De platen laten maken en een afspraak voor de APK bij Profile. Beestje verzekerd en binnenkort even laten taxeren, het is wel wat meer waard dan de huidige slooppremie... De lak moet alleen nog gepoetst, de rest heb ik al helemaal gedaan. Henk nog even een gaatje dichtlassen in de einddemper, gelijk de lak en plekjes bijwerken, ML spuit erdoor en hij kan er weer tegen.

Van Jappie kreeg ik een bluebird folder dus het kan niet meer stuk!

klik op de folder voor een pdf formaat

EINDRESULTAAT: